ਸਤਿਗੁਰਬਚਨਕਮਾਵਣੇਸਚਾਏਹੁਵੀਚਾਰੁ॥
Home          Santhiya          Gurmat Bodh          Gurmat Literature          Message Board          Multimedia          Contact
 
 
Kattak, Not Vaisaakh
								

About 100 years ago, Sardar Karam Singh Historian’s book “Kattak ke Vaisaakh” came out In market and this started the controversy of whether the Gurpurab of Siri Guru Nanak Dev jee is in the month of Kattak (on the Pooranmashi day) or in the month of Vaisaakh. I personally was affected after I read this book many years ago and on the day of Kattak Pooranmashi, when the whole Panth used to celebrate Maharaj jee’s Gurpurab, my spirits used to dampen a bit because of the seed of doubt that had been sowed in my mind by the aforementioned book.

This year in 2009, I read some Gurmat material especially the book on Siri Guru Nanak Dev jee, written by Dr. Trilochan Singh. In this book Dr Sahib has strongly advocated the Gurpurab on the traditional day i.e. Kattak Pooranmashi. Then I did some more research and found that Bhai Sahib Randhir Singh jee was of the firm opinion that the Gurpurab is on Kattak Pooranmaashi. Presented below is a very explicit and clear mention of the Gurpurab date by Bhai Sahib:

ਪੂਰਨ ਪ੍ਰਕਾਸ਼ ਪੂਰਾ ਪੂਨਿਓਂ ਆਕਾਸਿ ਚੰਦ, ਘਟਿ ਜੋਤਿ ਦੀਵਟੀ ਸਦੀਵ ਹੀ ਜਗਾਏ ਹੈਂ।
ਦੀਪਕ ਜਗਾਇ ਘਟਿ ਆਰਤੀ ਉਤਰਵਾਇ, ਆਪਣੀ ਹੀ ਆਪਿ ਗੁਰੂ ਪੂਜਾ ਕਰਵਾਏ ਹੈਂ।
ਸਦ ਨੌਂ ਬਹਾਰ ਸਸਿ-ਭਾਨ ਪ੍ਰਕਾਸ਼ ਰੁਤਿ, ਕਾਰਤਕ ਮਾਸ ਗੁਰ ਪੁੰਨਮ ਮਨਾਏ ਹੈਂ।
ਕਾਰਤਕ ਮਾਸ ਗੁਰ ਪੁੰਨਮ ਸਦੀਵ ਤਾ ਕੈ, ਜਾ ਕੈ ਗੁਰ ਨਾਨਕ ਜੋਤੀਸ਼ ਪ੍ਰਗਟਾਏ ਹੈਂ।14।


The above poem of Bhai Sahib written on the day of day of Kattak Pooranmashi (Gurpurab day) in 1934, leaves no doubt that Bhai Sahib believed that the Gurpurab day falls on this day. The last line makes it clear that Siri Guru Nanak Dev jee got pargat in the Kattak (Kartak) month and on the Pooranmashi (full moon day) of this month.

Bhai Sahib’s opinion matters a lot to me and I think if he used to celebrate the Gurpurab so fervently, on Katak Pooranmashi, it means he used to believe this to be the correct date. Bhai Sahib knew the vichaars of Professor Gurmukh Singh and Karam Singh Historian and still celebrated the Gurpurab on this date. This tells us that he believed Katak Pooranmashi to be the correct date.

On the date of Katak Pooranmashi in 1934 (21 November), Bhai Sahib was in deep ecstasy due to Guru Sahib Gurpurab. He wrote a beautiful poem and he clearly writes this to be the Gurpurab date of Guru Sahib:

ਸੋਹਿਲੜੇ ਗਾਏ ਅਨਹਦ ਬੇਨ ਵਾਏ,
ਘਰਿ ਘਰਿ ਕੀਰਤਨ ਪੁਰਬ ਮਨਾਏ ਹੈ।
ਕੀਰਤਨ ਕਰਿ ਗੁਰਪੁਰਬ ਮਨਾਏ ਘਰਿ,
ਪਾਵਨ ਪਵਿਤ੍ਰ ਮਿਤ੍ਰ ਆਜ ਮੋਰੇ ਆਏ ਹੈਂ


Notice that this poem uses the asthaayee of Bhai Gurdas jee’s kabit. For details refer to Bhai Sahib’s book Darshan Jhalkan. There are several poems dedicated to Guru Nanak Dev jee and written on Katak Pooranmashi. If Bhai Sahib believed Vaisakh sudi 3 to be the Gurpurab, they would have written something on that day as they would have felt it that way. But Bhai Sahib was divinely inspired to write these poems only on Gurpurabs. On the Gurpurab of Siri Dasmesh jee, he wrote several poems on one day.

Now here are some proofs presented by Dr Trilochan Singh in favour of Katak Pooranmashi:

1) The greatest proof of Katak Pooranmashi is the writing of Bhai Gurdas jee in Kabit Savaiya 345:

ਕਾਰਤਕ ਮਾਸ ਰੁਤਿ ਸਰਤ ਪੂਰਨਮਾਸ਼ੀ,
ਆਠ ਜਾਮ ਸਾਠ ਘੜੀ ਆਜ ਤੇਰੀ ਬਾਰੀ ਹੈ।
ਅਉਸਰ ਅਭੀਚ ਬਹੁ ਨਾਇਕ ਕੀ ਨਾਇਕਾ,
ਰੂਪ ਗੁਣ ਜੋਬਨ ਸਿੰਗਾਰ ਅਧਿਕਾਰੀ ਹੈ।
ਚਾਤਰ ਚਤਰ ਪਾਠ, ਸੇਵਕ ਸਹੇਲੀ ਸਾਠ,
ਸੰਪਦਾ ਸਮਗਰੀ ਸੁਖ ਸਹਿਜ ਸੰਚਾਰੀ ਹੈ।
ਸੁੰਦਰ ਮੰਦਰ ਸੁਭ ਲਗਨ ਸੰਜੋਗ ਭੋਗ
ਜੀਵਨ ਜਨਮ ਧੰਨ ਪ੍ਰੀਤਮ ਪਿਆਰੀ ਹੈ।


2) Dr Sahib writes that during the times of Guru Sahibaan, this Gurpurab was indeed celebrated on Katak Pooranmashi. He quotes from the ‘Sakhi Pothi’ of time of Bhai Mani Singh jee where the following words appear with context of Siri Guru Tegh Bahadur Sahib jee:

ਦੀਵਾਲੀ ਕਾ ਮੇਲਾ ਆਇਆ, ਸੰਗਤਾਂ ਆਈਆਂ। ਗੁਰੂ ਜੀ ਬਚਨ ਕੀਤਾ ਪੰਦਰਾਂ ਦਿਨ ਇਥੇ ਹੋਰ ਰਹਿਣਾ ਹੈ। ਗੁਰੂ ਨਾਨਕ ਜੀ ਕਾ ਪੂਰਣਿਮਾਂ ਕਾ ਪੁਰਬ ਕਰ ਕੇ ਚੜ੍ਹਾਂਗੇ। ਗੁਰੂ ਜੀ ਕਾ ਪੁਰਬ ਹੈ, ਪ੍ਰਸਾਦ ਕਰੋ, ਤਸਮਈ ਵੀ ਤੇ ਕੜਾਹ ਵੀ। ਹੋਰ ਪੂਰੀ ਕਚਉਰੀ ਵੀ। ਦਿਨ ਚੜ੍ਹਦੇ ਨੂੰ ਪੰਗਤਾਂ ਬਿਠਾ ਦਿਤੀਆਂ। ਸਿਖ, ਸਾਧ, ਬ੍ਰਾਹਮਣ, ਫਕੀਰ ਸਭਨਾਂ ਦੀਆਂ। ਪੂਰਣਿਮਾਂ ਦਾ ਜਗ ਪੂਰਾ ਹੋਇਆ।

3) The Granth of Baba Binod Singh who was from the family lineage of Siri Guru Angad Dev jee and who was one of the 5 Singhs who were to lead Baba Banda Singh Bahadur, states that the date is Katak Pooranmashi:

ਉਰਜ ਮਾਸ ਕੀ ਪੂਰਨਮਾਸ਼ੀ।
ਹਰਿ ਕੀਰਤ ਸੀ ਜੌਨ ਪ੍ਰਕਾਸ਼ੀ।
ਸੰਮਤ ਨੌ ਖਟ ਸਹਿਸ ਛਬੀਸਾ।
ਭੈ ਅਵਤਾਰ ਪ੍ਰਗਟੇ ਜਗਦੀਸ਼ਾ।


4) Kesar Singh Chhiber in 1780 wrote that ਸੰਮਤ 1526 ਭਏ। ਤਬ ਬਾਬਾ ਨਾਨਕ ਸਾਹਿਬ ਜਨਮ ਲਏ। ਮਹਾਂ ਕਾਰਤਕ ਦਿਨ ਚਾਰ। ਪੁੰਨਿਆ ਰਾਤ ਗੁਰੂ ਨਾਨਕ ਲੀਨਾ ਅਵਤਾਰ।


Besides this Cunningham, Mahakavi Santokh Singh, Giani Gian Singh and many others have written Katak Pooranmashi as Guru Sahib’s Gurpurab.

I think by far the best proof of this is from the Bhatt Vahees. Please refer to sakhi 24th of Bhat Vahees Guru kiyaan Sakhiyaan. The Bhatts write ਮਾਤਾ ਤ੍ਰਿਪਤਾ ਪਿਤਾ ਕਾਲੂ ਜੀ ਕੇ ਘਰ ਬੇਦੀ ਬੰਸ ਮੇ ਸੰ:1526 ਮੈ ਕਾਤਕ ਸੁਦੀ ਪੁਨਯਾ ਕਾਤਕਗਤੇ ਤੇਰਾ ਗੁਰਵਾਰ ਅਧੀ ਰਾਤ ਕੋ ਗੁਰ ਨਾਨਕ ਜੀ ਕਾ ਅਵਤਾਰ ਹੂਆ….।

Regarding the Puratan Janamsakhi, the date of 1634 is debated by many scholars and they believe it to be a composition of after Siri Dasmesh jee. Regarding Bhai Mani Singh Janamsakhi, Dr Trilochan Singh has written in detail how the wrong date appeared in it and how some old versions of this sakhi contain the correct date of Katak Pooranmashi. I think you should read up this book yourself and then form an opinion.

Only Guru Sahib knows the ultimate truth. We can only conjecture.

Kulbir Singh

 
 
Copyrights © 2009 Gurmatbibek.com , All rights reserved     Web Design By: IT Skills Inc.
 
object(stdClass)#2 (21) { ["p_id"]=> string(2) "80" ["pt_id"]=> string(1) "3" ["p_title"]=> string(20) "Kattak, Not Vaisaakh" ["p_sdesc"]=> string(0) "" ["p_desc"]=> string(7925) "

About 100 years ago, Sardar Karam Singh Historian’s book “Kattak ke Vaisaakh” came out In market and this started the controversy of whether the Gurpurab of Siri Guru Nanak Dev jee is in the month of Kattak (on the Pooranmashi day) or in the month of Vaisaakh. I personally was affected after I read this book many years ago and on the day of Kattak Pooranmashi, when the whole Panth used to celebrate Maharaj jee’s Gurpurab, my spirits used to dampen a bit because of the seed of doubt that had been sowed in my mind by the aforementioned book.

This year in 2009, I read some Gurmat material especially the book on Siri Guru Nanak Dev jee, written by Dr. Trilochan Singh. In this book Dr Sahib has strongly advocated the Gurpurab on the traditional day i.e. Kattak Pooranmashi. Then I did some more research and found that Bhai Sahib Randhir Singh jee was of the firm opinion that the Gurpurab is on Kattak Pooranmaashi. Presented below is a very explicit and clear mention of the Gurpurab date by Bhai Sahib:

ਪੂਰਨ ਪ੍ਰਕਾਸ਼ ਪੂਰਾ ਪੂਨਿਓਂ ਆਕਾਸਿ ਚੰਦ, ਘਟਿ ਜੋਤਿ ਦੀਵਟੀ ਸਦੀਵ ਹੀ ਜਗਾਏ ਹੈਂ।
ਦੀਪਕ ਜਗਾਇ ਘਟਿ ਆਰਤੀ ਉਤਰਵਾਇ, ਆਪਣੀ ਹੀ ਆਪਿ ਗੁਰੂ ਪੂਜਾ ਕਰਵਾਏ ਹੈਂ।
ਸਦ ਨੌਂ ਬਹਾਰ ਸਸਿ-ਭਾਨ ਪ੍ਰਕਾਸ਼ ਰੁਤਿ, ਕਾਰਤਕ ਮਾਸ ਗੁਰ ਪੁੰਨਮ ਮਨਾਏ ਹੈਂ।
ਕਾਰਤਕ ਮਾਸ ਗੁਰ ਪੁੰਨਮ ਸਦੀਵ ਤਾ ਕੈ, ਜਾ ਕੈ ਗੁਰ ਨਾਨਕ ਜੋਤੀਸ਼ ਪ੍ਰਗਟਾਏ ਹੈਂ।14।


The above poem of Bhai Sahib written on the day of day of Kattak Pooranmashi (Gurpurab day) in 1934, leaves no doubt that Bhai Sahib believed that the Gurpurab day falls on this day. The last line makes it clear that Siri Guru Nanak Dev jee got pargat in the Kattak (Kartak) month and on the Pooranmashi (full moon day) of this month.

Bhai Sahib’s opinion matters a lot to me and I think if he used to celebrate the Gurpurab so fervently, on Katak Pooranmashi, it means he used to believe this to be the correct date. Bhai Sahib knew the vichaars of Professor Gurmukh Singh and Karam Singh Historian and still celebrated the Gurpurab on this date. This tells us that he believed Katak Pooranmashi to be the correct date.

On the date of Katak Pooranmashi in 1934 (21 November), Bhai Sahib was in deep ecstasy due to Guru Sahib Gurpurab. He wrote a beautiful poem and he clearly writes this to be the Gurpurab date of Guru Sahib:

ਸੋਹਿਲੜੇ ਗਾਏ ਅਨਹਦ ਬੇਨ ਵਾਏ,
ਘਰਿ ਘਰਿ ਕੀਰਤਨ ਪੁਰਬ ਮਨਾਏ ਹੈ।
ਕੀਰਤਨ ਕਰਿ ਗੁਰਪੁਰਬ ਮਨਾਏ ਘਰਿ,
ਪਾਵਨ ਪਵਿਤ੍ਰ ਮਿਤ੍ਰ ਆਜ ਮੋਰੇ ਆਏ ਹੈਂ


Notice that this poem uses the asthaayee of Bhai Gurdas jee’s kabit. For details refer to Bhai Sahib’s book Darshan Jhalkan. There are several poems dedicated to Guru Nanak Dev jee and written on Katak Pooranmashi. If Bhai Sahib believed Vaisakh sudi 3 to be the Gurpurab, they would have written something on that day as they would have felt it that way. But Bhai Sahib was divinely inspired to write these poems only on Gurpurabs. On the Gurpurab of Siri Dasmesh jee, he wrote several poems on one day.

Now here are some proofs presented by Dr Trilochan Singh in favour of Katak Pooranmashi:

1) The greatest proof of Katak Pooranmashi is the writing of Bhai Gurdas jee in Kabit Savaiya 345:

ਕਾਰਤਕ ਮਾਸ ਰੁਤਿ ਸਰਤ ਪੂਰਨਮਾਸ਼ੀ,
ਆਠ ਜਾਮ ਸਾਠ ਘੜੀ ਆਜ ਤੇਰੀ ਬਾਰੀ ਹੈ।
ਅਉਸਰ ਅਭੀਚ ਬਹੁ ਨਾਇਕ ਕੀ ਨਾਇਕਾ,
ਰੂਪ ਗੁਣ ਜੋਬਨ ਸਿੰਗਾਰ ਅਧਿਕਾਰੀ ਹੈ।
ਚਾਤਰ ਚਤਰ ਪਾਠ, ਸੇਵਕ ਸਹੇਲੀ ਸਾਠ,
ਸੰਪਦਾ ਸਮਗਰੀ ਸੁਖ ਸਹਿਜ ਸੰਚਾਰੀ ਹੈ।
ਸੁੰਦਰ ਮੰਦਰ ਸੁਭ ਲਗਨ ਸੰਜੋਗ ਭੋਗ
ਜੀਵਨ ਜਨਮ ਧੰਨ ਪ੍ਰੀਤਮ ਪਿਆਰੀ ਹੈ।


2) Dr Sahib writes that during the times of Guru Sahibaan, this Gurpurab was indeed celebrated on Katak Pooranmashi. He quotes from the ‘Sakhi Pothi’ of time of Bhai Mani Singh jee where the following words appear with context of Siri Guru Tegh Bahadur Sahib jee:

ਦੀਵਾਲੀ ਕਾ ਮੇਲਾ ਆਇਆ, ਸੰਗਤਾਂ ਆਈਆਂ। ਗੁਰੂ ਜੀ ਬਚਨ ਕੀਤਾ ਪੰਦਰਾਂ ਦਿਨ ਇਥੇ ਹੋਰ ਰਹਿਣਾ ਹੈ। ਗੁਰੂ ਨਾਨਕ ਜੀ ਕਾ ਪੂਰਣਿਮਾਂ ਕਾ ਪੁਰਬ ਕਰ ਕੇ ਚੜ੍ਹਾਂਗੇ। ਗੁਰੂ ਜੀ ਕਾ ਪੁਰਬ ਹੈ, ਪ੍ਰਸਾਦ ਕਰੋ, ਤਸਮਈ ਵੀ ਤੇ ਕੜਾਹ ਵੀ। ਹੋਰ ਪੂਰੀ ਕਚਉਰੀ ਵੀ। ਦਿਨ ਚੜ੍ਹਦੇ ਨੂੰ ਪੰਗਤਾਂ ਬਿਠਾ ਦਿਤੀਆਂ। ਸਿਖ, ਸਾਧ, ਬ੍ਰਾਹਮਣ, ਫਕੀਰ ਸਭਨਾਂ ਦੀਆਂ। ਪੂਰਣਿਮਾਂ ਦਾ ਜਗ ਪੂਰਾ ਹੋਇਆ।

3) The Granth of Baba Binod Singh who was from the family lineage of Siri Guru Angad Dev jee and who was one of the 5 Singhs who were to lead Baba Banda Singh Bahadur, states that the date is Katak Pooranmashi:

ਉਰਜ ਮਾਸ ਕੀ ਪੂਰਨਮਾਸ਼ੀ।
ਹਰਿ ਕੀਰਤ ਸੀ ਜੌਨ ਪ੍ਰਕਾਸ਼ੀ।
ਸੰਮਤ ਨੌ ਖਟ ਸਹਿਸ ਛਬੀਸਾ।
ਭੈ ਅਵਤਾਰ ਪ੍ਰਗਟੇ ਜਗਦੀਸ਼ਾ।


4) Kesar Singh Chhiber in 1780 wrote that ਸੰਮਤ 1526 ਭਏ। ਤਬ ਬਾਬਾ ਨਾਨਕ ਸਾਹਿਬ ਜਨਮ ਲਏ। ਮਹਾਂ ਕਾਰਤਕ ਦਿਨ ਚਾਰ। ਪੁੰਨਿਆ ਰਾਤ ਗੁਰੂ ਨਾਨਕ ਲੀਨਾ ਅਵਤਾਰ।


Besides this Cunningham, Mahakavi Santokh Singh, Giani Gian Singh and many others have written Katak Pooranmashi as Guru Sahib’s Gurpurab.

I think by far the best proof of this is from the Bhatt Vahees. Please refer to sakhi 24th of Bhat Vahees Guru kiyaan Sakhiyaan. The Bhatts write ਮਾਤਾ ਤ੍ਰਿਪਤਾ ਪਿਤਾ ਕਾਲੂ ਜੀ ਕੇ ਘਰ ਬੇਦੀ ਬੰਸ ਮੇ ਸੰ:1526 ਮੈ ਕਾਤਕ ਸੁਦੀ ਪੁਨਯਾ ਕਾਤਕਗਤੇ ਤੇਰਾ ਗੁਰਵਾਰ ਅਧੀ ਰਾਤ ਕੋ ਗੁਰ ਨਾਨਕ ਜੀ ਕਾ ਅਵਤਾਰ ਹੂਆ….।

Regarding the Puratan Janamsakhi, the date of 1634 is debated by many scholars and they believe it to be a composition of after Siri Dasmesh jee. Regarding Bhai Mani Singh Janamsakhi, Dr Trilochan Singh has written in detail how the wrong date appeared in it and how some old versions of this sakhi contain the correct date of Katak Pooranmashi. I think you should read up this book yourself and then form an opinion.

Only Guru Sahib knows the ultimate truth. We can only conjecture.

Kulbir Singh

" ["p_link"]=> NULL ["p_type"]=> string(1) "8" ["p_file"]=> NULL ["p_image"]=> string(16) "UserFiles/no.gif" ["p_status"]=> string(1) "Y" ["p_date"]=> string(10) "31/12/2009" ["cat_id"]=> string(2) "47" ["subcat_id"]=> NULL ["p_hits"]=> string(1) "0" ["p_price"]=> NULL ["p_shipping"]=> NULL ["p_extra"]=> NULL ["p_mtitle"]=> string(12) " " ["p_mkey"]=> string(28) " " ["p_mdesc"]=> string(16) " " ["p_views"]=> string(4) "1441" }