ਸਤਿਗੁਰਬਚਨਕਮਾਵਣੇਸਚਾਏਹੁਵੀਚਾਰੁ॥

Simran Bibek - Amritvela Naam Abhyaas

Gurmat Bibek - Amritvela Naam Abhyaas


ਮ:4 ॥
ਗੁਰ ਸਤਿਗੁਰ ਕਾ ਜੋ ਸਿਖੁ ਅਖਾਏ ਸੁ ਭਲਕੇ ਉਠਿ ਹਰਿ ਨਾਮੁ ਧਿਆਵੈ ॥
ਉਦਮੁ ਕਰੇ ਭਲਕੇ ਪਰਭਾਤੀ ਇਸਨਾਨੁ ਕਰੇ ਅੰਮ੍ਰਿਤ ਸਰਿ ਨਾਵੈ ॥
ਉਪਦੇਸਿ ਗੁਰੂ ਹਰਿ ਹਰਿ ਜਪੁ ਜਾਪੈ ਸਭਿ ਕਿਲਵਿਖ ਪਾਪ ਦੋਖ ਲਹਿ ਜਾਵੈ ॥
ਫਿਰਿ ਚੜੈ ਦਿਵਸੁ ਗੁਰਬਾਣੀ ਗਾਵੈ ਬਹਦਿਆ ਉਠਦਿਆ ਹਰਿ ਨਾਮੁ ਧਿਆਵੈ ॥
ਜੋ ਸਾਸਿ ਗਿਰਾਸਿ ਧਿਆਏ ਮੇਰਾ ਹਰਿ ਹਰਿ ਸੋ ਗੁਰਸਿਖੁ ਗੁਰੂ ਮਨਿ ਭਾਵੈ ॥
ਜਿਸ ਨੋ ਦਇਆਲੁ ਹੋਵੈ ਮੇਰਾ ਸੁਆਮੀ ਤਿਸੁ ਗੁਰਸਿਖ ਗੁਰੂ ਉਪਦੇਸੁ ਸੁਣਾਵੈ ॥
ਜਨੁ ਨਾਨਕੁ ਧੂੜਿ ਮੰਗੈ ਤਿਸੁ ਗੁਰਸਿਖ ਕੀ ਜੋ ਆਪਿ ਜਪੈ ਅਵਰਹ ਨਾਮੁ ਜਪਾਵੈ ॥2॥


Original Text: ਵਿਆਖਿਆ ਭਾਵ: ਸਤਿਗੁਰ ਦੇ ਸਚੇ ਸਿਖ ਦੀ ਬਸੇਖ ਕਿਰਿਆ ਸੰਜਮੀ ਕਾਰ ਦਾ ਨਿਤਾ ਪ੍ਰਤਿ ਬਿਬੇਕ ਕਰਮ ਨੇਮ (ਧਾਰਨਾ) ਏਹ ਹੈ ਕਿ ਨਿਤ ਸਵੇਰੇ ਉਠ ਕੇ ਬਿਧੀ ਪੂਰਬਕ ਨਾਮ ਧਿਆਵੈ। ਦੂਜੀ ਪੰਗਤੀ (ਤੁਕ) ਤੋਂ ਨਾਮ ਧਿਆਵਨ ਦੀ ਸੰਜਮ ਬਿਧੀ ਅਰੰਭ ਹੁੰਦੀ ਹੈ। ਉਦਮ ਕਰਕੇ ਵਡੇ ਤੜਕੇ ਉਠੇ (ਸਾਵਧਾਨ ਹੋਵੇ) ਅਤੇ ਇਸ਼ਨਾਨ ਕਰੇ ਅਤੇ ਇਸ਼ਨਾਨ ਸਮੇਂ ਅੰਮ੍ਰਿਤ ਬਾਣੀ ਦਾ ਪਾਠ ਕਰਦਾ ਹੋਇਆ ਅੰਮ੍ਰਿਤ ਸਰੋਵਰ ਦਾ ਮਜਨ ਕਰਨ ਹਾਰਾ ਬਣੇ। ਫੇਰ ਗੁਰੂ ਉਪਦੇਸ਼ੀ ਨਿਤਨੇਮ ਬਾਣੀ ਦਾ ਪਾਠ ਕਰਦਾ ਹੋਇਆ ਗੁਰਮਤਿ ਨਾਮ ਦਾ ਜਾਪ ਕਰੇ ਜਿਸ ਦੇ ਕਰਨ ਕਰਕੇ ਕਮਾਤੇ ਪਾਪ ਦੋਖ ਸਭ ਲਹਿ ਜਾਂਦੇ ਹਨ। ਫੇਰ ਦਿਨ ਚੜ੍ਹੇ (ਸੂਰਜ ਦੇ ਉਦੇ ਹੋਣ ਸਾਰ) “ਗੁਰੂ ਦੁਆਰੇ ਹੋਇ ਕੈ ਸਾਹਿਬ ਸੰਮਾਲੇਹੁ” ਗੁਰਵਾਕ ਭਾਵ ਅਨੁਸਾਰ ਸ੍ਰੀ ਗੁਰੂ ਗ੍ਰੰਥ ਸਾਹਿਬ ਜੀ ਦੇ ਦਰਸ਼ਨ ਦਿਦਾਰੇ ਕਰਦਾ ਹੋਇਆ ਮਧੁਰ ਸੁਰ ਨਾਲ ਗੁਰਬਾਣੀ ਦਾ ਕੀਰਤਨ ਪਾਠ ਕਰੇ। ਫੇਰ ਕਾਰ ਬਿਹਾਰ ਕਰਦਿਆਂ ਹੋਇਆਂ ਭੀ ਉਠਦਿਆਂ ਬਹਿੰਦਿਆਂ ਤੁਰਦਿਆਂ ਫਿਰਦਿਆਂ ਸਾਸਿ ਗਿਰਾਸਿ ਨਾਮ ਅਭਿਆਸ ਵਿਚ ਹੀ ਹਰਦਮ ਜਟਿਆ ਰਹੇ। ਜੋ ਇਸ ਬਿਧਿ ਸਾਸਿ ਗਿਰਾਸਿ ਪ੍ਰੀਤਮ ਹਰੀ ਪਰਮਾਤਮਾ ਨੂੰ ਆਰਾਧਨ ਕਰੇਗਾ, ਓਹੀ ਗੁਰਸਿਖ (ਬਿਬੇਕੀ ਜਨ) ਗੁਰੂ ਨੂੰ ਭਾਵੇਗਾ। (ਗੁਰਮਤਿ ਬਿਬੇਕ - ਪੰਨਾ 980)

Humble Translation: The special everyday Bibeki activity of a true Sikh of Satguru jee is that daily he should meditate on Naam with Gurmat technique.From the Second Pankiti (of Shabad stated above) the start of Naam meditation is stated. By doing effort (special effort), one should get up (become alert) very early (ਵਡੇ ਤੜਕੇ ) and do Ishnaan (Gurmat bathing) and while doing Ishnaan, do Paath of Amrit Baani (Sweet Baani) and this way do Ishnaan in Amrit Sarovar (of Siri Amritsar Sahib). Then, while doing the Nitnem Baani, one should do chanting of Gurmat Naam through which all sins done in the past are erased. Then at sunrise, as per the Hukam - “ਗੁਰੂ ਦੁਆਰੇ ਹੋਇ ਕੈ ਸਾਹਿਬ ਸੰਮਾਲੇਹੁ” - one should do Darshan of Siri Guru Granth Sahib jee and with sweet voice (ਮਧੁਰ ਸੁਰ ਨਾਲ) do Paath/Kirtan of Gurbani. Then, while working, and while sitting, standing or wandering, one should continue doing Naam Abhyaas with Gurmat technique (Saas-Giraas). Only such Gursikh (Bibeki Jan) who does Saas-Giraas Simran in this way (as aforementioned), is accepted or loved by the Guru.

Vichaar: In this passage Bhai Sahib has basically listed the most important part of Gurmat Bibek – Amritvela Naam Abhyaas. If we don’t keep this most important Bibek, then our life is a waste. If we don’t get up early morning and engage in earning the true profits of Naam, then our taking birth as a Gursikh should be considered wasted. One is surprised beyond belief when one hears from the mouths of Gursikhs that they can’t get up in the morning for this reason or that reason. Most of the reasons they give are very lame. Yes there can be genuine reasons e.g. health problems or a slip in Amritvela once in a while as per Bhaana, but to totally give up on this most important aspect of Amritvela and place over-emphasis on other parts of Gurmat Bibek, is in itself an act contrary to Bibek-Budh (divine Gurmat intelligence).

Another thing to note here is that Bhai Sahib is suggesting that after getting up and doing Gurmat Ishnaan, one should engage in doing Nitnemi Baanis (5 Baanis) and while doing them try to do Naam Abhyaas at the same time. If this is not possible, then one should do one’s Nitnemi Baanis and then engage in full fledged, fully concentrated Naam Abhyaas until sunrise. Then after doing Darshan of Guru Sahib and doing kirtan, one should perform Ardaas for acceptance of Amritvela Naam Abhyaas sewa of Guru Sahib. Finally, throughout the day, one should continue to concentrate on Gurmat Naam and Har-Gunn-Gaam (Gurbani). If we follow this Hukam of Guru Sahib, only then we can expect mercy from Guru Sahib, in the next world, at the time when we will be judged in the court of Dharam Rai.

Bhai Sahib’s writings are out-of-this-world and for this reason are very difficult to translate. May Guru Sahib forgive mistakes done while doing translations and related Gurmat Vichaar.

Bhul Chuk dee Maafi jee.

Daas,
Kulbir Singh

object(stdClass)#5 (21) { ["p_id"]=> string(3) "910" ["pt_id"]=> string(1) "3" ["p_title"]=> string(37) "Simran Bibek - Amritvela Naam Abhyaas" ["p_sdesc"]=> string(0) "" ["p_desc"]=> string(11187) "
Gurmat Bibek - Amritvela Naam Abhyaas


ਮ:4 ॥
ਗੁਰ ਸਤਿਗੁਰ ਕਾ ਜੋ ਸਿਖੁ ਅਖਾਏ ਸੁ ਭਲਕੇ ਉਠਿ ਹਰਿ ਨਾਮੁ ਧਿਆਵੈ ॥
ਉਦਮੁ ਕਰੇ ਭਲਕੇ ਪਰਭਾਤੀ ਇਸਨਾਨੁ ਕਰੇ ਅੰਮ੍ਰਿਤ ਸਰਿ ਨਾਵੈ ॥
ਉਪਦੇਸਿ ਗੁਰੂ ਹਰਿ ਹਰਿ ਜਪੁ ਜਾਪੈ ਸਭਿ ਕਿਲਵਿਖ ਪਾਪ ਦੋਖ ਲਹਿ ਜਾਵੈ ॥
ਫਿਰਿ ਚੜੈ ਦਿਵਸੁ ਗੁਰਬਾਣੀ ਗਾਵੈ ਬਹਦਿਆ ਉਠਦਿਆ ਹਰਿ ਨਾਮੁ ਧਿਆਵੈ ॥
ਜੋ ਸਾਸਿ ਗਿਰਾਸਿ ਧਿਆਏ ਮੇਰਾ ਹਰਿ ਹਰਿ ਸੋ ਗੁਰਸਿਖੁ ਗੁਰੂ ਮਨਿ ਭਾਵੈ ॥
ਜਿਸ ਨੋ ਦਇਆਲੁ ਹੋਵੈ ਮੇਰਾ ਸੁਆਮੀ ਤਿਸੁ ਗੁਰਸਿਖ ਗੁਰੂ ਉਪਦੇਸੁ ਸੁਣਾਵੈ ॥
ਜਨੁ ਨਾਨਕੁ ਧੂੜਿ ਮੰਗੈ ਤਿਸੁ ਗੁਰਸਿਖ ਕੀ ਜੋ ਆਪਿ ਜਪੈ ਅਵਰਹ ਨਾਮੁ ਜਪਾਵੈ ॥2॥


Original Text: ਵਿਆਖਿਆ ਭਾਵ: ਸਤਿਗੁਰ ਦੇ ਸਚੇ ਸਿਖ ਦੀ ਬਸੇਖ ਕਿਰਿਆ ਸੰਜਮੀ ਕਾਰ ਦਾ ਨਿਤਾ ਪ੍ਰਤਿ ਬਿਬੇਕ ਕਰਮ ਨੇਮ (ਧਾਰਨਾ) ਏਹ ਹੈ ਕਿ ਨਿਤ ਸਵੇਰੇ ਉਠ ਕੇ ਬਿਧੀ ਪੂਰਬਕ ਨਾਮ ਧਿਆਵੈ। ਦੂਜੀ ਪੰਗਤੀ (ਤੁਕ) ਤੋਂ ਨਾਮ ਧਿਆਵਨ ਦੀ ਸੰਜਮ ਬਿਧੀ ਅਰੰਭ ਹੁੰਦੀ ਹੈ। ਉਦਮ ਕਰਕੇ ਵਡੇ ਤੜਕੇ ਉਠੇ (ਸਾਵਧਾਨ ਹੋਵੇ) ਅਤੇ ਇਸ਼ਨਾਨ ਕਰੇ ਅਤੇ ਇਸ਼ਨਾਨ ਸਮੇਂ ਅੰਮ੍ਰਿਤ ਬਾਣੀ ਦਾ ਪਾਠ ਕਰਦਾ ਹੋਇਆ ਅੰਮ੍ਰਿਤ ਸਰੋਵਰ ਦਾ ਮਜਨ ਕਰਨ ਹਾਰਾ ਬਣੇ। ਫੇਰ ਗੁਰੂ ਉਪਦੇਸ਼ੀ ਨਿਤਨੇਮ ਬਾਣੀ ਦਾ ਪਾਠ ਕਰਦਾ ਹੋਇਆ ਗੁਰਮਤਿ ਨਾਮ ਦਾ ਜਾਪ ਕਰੇ ਜਿਸ ਦੇ ਕਰਨ ਕਰਕੇ ਕਮਾਤੇ ਪਾਪ ਦੋਖ ਸਭ ਲਹਿ ਜਾਂਦੇ ਹਨ। ਫੇਰ ਦਿਨ ਚੜ੍ਹੇ (ਸੂਰਜ ਦੇ ਉਦੇ ਹੋਣ ਸਾਰ) “ਗੁਰੂ ਦੁਆਰੇ ਹੋਇ ਕੈ ਸਾਹਿਬ ਸੰਮਾਲੇਹੁ” ਗੁਰਵਾਕ ਭਾਵ ਅਨੁਸਾਰ ਸ੍ਰੀ ਗੁਰੂ ਗ੍ਰੰਥ ਸਾਹਿਬ ਜੀ ਦੇ ਦਰਸ਼ਨ ਦਿਦਾਰੇ ਕਰਦਾ ਹੋਇਆ ਮਧੁਰ ਸੁਰ ਨਾਲ ਗੁਰਬਾਣੀ ਦਾ ਕੀਰਤਨ ਪਾਠ ਕਰੇ। ਫੇਰ ਕਾਰ ਬਿਹਾਰ ਕਰਦਿਆਂ ਹੋਇਆਂ ਭੀ ਉਠਦਿਆਂ ਬਹਿੰਦਿਆਂ ਤੁਰਦਿਆਂ ਫਿਰਦਿਆਂ ਸਾਸਿ ਗਿਰਾਸਿ ਨਾਮ ਅਭਿਆਸ ਵਿਚ ਹੀ ਹਰਦਮ ਜਟਿਆ ਰਹੇ। ਜੋ ਇਸ ਬਿਧਿ ਸਾਸਿ ਗਿਰਾਸਿ ਪ੍ਰੀਤਮ ਹਰੀ ਪਰਮਾਤਮਾ ਨੂੰ ਆਰਾਧਨ ਕਰੇਗਾ, ਓਹੀ ਗੁਰਸਿਖ (ਬਿਬੇਕੀ ਜਨ) ਗੁਰੂ ਨੂੰ ਭਾਵੇਗਾ। (ਗੁਰਮਤਿ ਬਿਬੇਕ - ਪੰਨਾ 980)

Humble Translation: The special everyday Bibeki activity of a true Sikh of Satguru jee is that daily he should meditate on Naam with Gurmat technique.From the Second Pankiti (of Shabad stated above) the start of Naam meditation is stated. By doing effort (special effort), one should get up (become alert) very early (ਵਡੇ ਤੜਕੇ ) and do Ishnaan (Gurmat bathing) and while doing Ishnaan, do Paath of Amrit Baani (Sweet Baani) and this way do Ishnaan in Amrit Sarovar (of Siri Amritsar Sahib). Then, while doing the Nitnem Baani, one should do chanting of Gurmat Naam through which all sins done in the past are erased. Then at sunrise, as per the Hukam - “ਗੁਰੂ ਦੁਆਰੇ ਹੋਇ ਕੈ ਸਾਹਿਬ ਸੰਮਾਲੇਹੁ” - one should do Darshan of Siri Guru Granth Sahib jee and with sweet voice (ਮਧੁਰ ਸੁਰ ਨਾਲ) do Paath/Kirtan of Gurbani. Then, while working, and while sitting, standing or wandering, one should continue doing Naam Abhyaas with Gurmat technique (Saas-Giraas). Only such Gursikh (Bibeki Jan) who does Saas-Giraas Simran in this way (as aforementioned), is accepted or loved by the Guru.

Vichaar: In this passage Bhai Sahib has basically listed the most important part of Gurmat Bibek – Amritvela Naam Abhyaas. If we don’t keep this most important Bibek, then our life is a waste. If we don’t get up early morning and engage in earning the true profits of Naam, then our taking birth as a Gursikh should be considered wasted. One is surprised beyond belief when one hears from the mouths of Gursikhs that they can’t get up in the morning for this reason or that reason. Most of the reasons they give are very lame. Yes there can be genuine reasons e.g. health problems or a slip in Amritvela once in a while as per Bhaana, but to totally give up on this most important aspect of Amritvela and place over-emphasis on other parts of Gurmat Bibek, is in itself an act contrary to Bibek-Budh (divine Gurmat intelligence).

Another thing to note here is that Bhai Sahib is suggesting that after getting up and doing Gurmat Ishnaan, one should engage in doing Nitnemi Baanis (5 Baanis) and while doing them try to do Naam Abhyaas at the same time. If this is not possible, then one should do one’s Nitnemi Baanis and then engage in full fledged, fully concentrated Naam Abhyaas until sunrise. Then after doing Darshan of Guru Sahib and doing kirtan, one should perform Ardaas for acceptance of Amritvela Naam Abhyaas sewa of Guru Sahib. Finally, throughout the day, one should continue to concentrate on Gurmat Naam and Har-Gunn-Gaam (Gurbani). If we follow this Hukam of Guru Sahib, only then we can expect mercy from Guru Sahib, in the next world, at the time when we will be judged in the court of Dharam Rai.

Bhai Sahib’s writings are out-of-this-world and for this reason are very difficult to translate. May Guru Sahib forgive mistakes done while doing translations and related Gurmat Vichaar.

Bhul Chuk dee Maafi jee.

Daas,
Kulbir Singh
" ["p_link"]=> NULL ["p_type"]=> string(1) "8" ["p_file"]=> NULL ["p_image"]=> string(16) "UserFiles/no.gif" ["p_status"]=> string(1) "Y" ["p_date"]=> string(10) "20/12/2010" ["cat_id"]=> string(2) "80" ["subcat_id"]=> NULL ["p_hits"]=> string(2) "70" ["p_price"]=> NULL ["p_shipping"]=> NULL ["p_extra"]=> NULL ["p_mtitle"]=> string(24) " " ["p_mkey"]=> string(56) " " ["p_mdesc"]=> string(32) " " ["p_views"]=> string(4) "3673" }